דף ראשי  הנחיות בטחון  תודות  קישורים  הפוך לדף הבית  הוסף למועדפים  צור קשר  13.12.2018

***חדשות ועדכונים***

טקס סיום המסע  יער השבויים והנעדרים 8/5/2009***יומן המסעאפריל 2009***מרץ 2009 ***אלבום התמונות

מרץ 2009

משדה בוקר למכתש רמון - סיפורו של שבת 23.1.2009
מאת מירה אסף

ערב שבת ה-23.1. דרורה עוזבת אותנו מסיבות אישיות ומשאירה בידי את הבקשה לכתוב את היומן במקומה.

אז זהו זה. לאחר הרצאתו המעניינת והמלומדת של  משה שחק  בנושא האקולוגיה של הנגב, ואיך נהפוך את הנגב לפארק פורח וירוק אם רק נתייחס נכון לתופעות הטבע, הלכתי לישון בחששות מכובד המשימה...

שבת מוקדם בבוקר. כולנו על האוטובוס בדרך לפגישה עם רכב השטח, מין משאית גדולה של יענקלה הנהג. בדרך עדיין אי-בהירות – נצעד או לא? הטפטוף תפס אותנו בממשית והאובך עמד מעלינו לאורך הדרך עד למפגש מדרום לשדה בוקר. שם, לאחר התייעצות "גנרלים" קצרה, הוחלט –  יוצאים.

כולנו על המשאית, מכורבלים וקפואים מקור, לא בדיוק רואים את הדרך ומגיעים לאחר כשעת נסיעה לחניון גבי חוה שעזבנו אתמול, אך האובך שסביבנו לא מאפשר לראות הרבה. לאחר "מסדר" הבוקר יוצאים לדרך. ירידה לוואדי, נחל חוה, וכאן מתחילה ההפתעה; כמעט מההתחלה משמאלנו ומתחתינו קניון עמוק ומרשים ביותר. לאחר הליכה קצרה על הגדה מתחילה הירידה, ירידה תלולה ובה קטעים רבים צרים מאוד ודרדרות של חרסיות שגורמים לכמה מאתנו לפחד גבהים. זהו זה, כולנו ירדנו והמחזה שווה, הגענו לגב. מקום מרשים, מים בתוך קניון מתחת למפל יבש, קירות זקופים גבוהים ומפוסלים, הפסקת אוכל. לאחר מנוחה קצרה ותוך התפעלות מהסלע מעלינו העומד ליפול, ולפי הדמיון, "פסלי" משה ופרעה או שטרונ...

רותי נוי מתחילה בהסבריה בעיקר על הינבוט והבוטן ותפקידם בעולם הרפואה. יערה ממשיכה בהסבר על האצה ששומרת על מי הגב מפני התאדות ומפני הלכלוך ולכן המים טובים לשתייה, ומיכה על מבנה הסלע, השכבות והסיבות לקיום הנביעה שיוצרת גב זה ואֶחיו, שכבר ראינו ביום הקודם.

לאחר המנוחה הקצרה צריך להמשיך במסלול, מובטח יום ארוך. ממשיכים לרדת באפיק לכיוון מזרח בינות לבולדרים ענקיים, ובפי יערה אבנק (אבן ענק), ותוך מבט על אבן גבס הנראית כמו צור ירדנו הישר לזרועותיו של היחנוק, צמח מדברי, הטפיל האולטימטיבי, המתלבש בעומק הקרקע על שורשיו של צמח אחר ובעצמו מוציא רק תפרחת צהובה כיוון שאין לו צורך בהטמעה. למעשה ראינו רק תפרחות שנבלו.

משם התחלנו לעלות בוואדי קטן ללא שם שנשפך לנחל חוה. תוך כדי צעדה ועלייה בינות האבנקים ראינו כדורי אליהו גדולים מפוצצים, מאובנים, ובעיקר שורה של אבנים/חוליות מאובנות, שעוררו התגודדות ומחלוקות, ספק מאובן של בעל חוליות / דינוזאור קדום, שלדברי המבינים סבל מפריצת דיסק, וספק שורה מקרית של אבנים. ואז שוב תופעה ייחודית של בריכות אבן גיר ודרדרות שבתוכן אבן צור. המשכנו בעלייה דרך נקיק סלע תלול מלא סדקים וחרכים. מכל נקודה המבט שונה ותצפיות שאמורות להיות מדהימות, אבל האובך...

לאחר הטיפוס המדהים הגענו למעלה, לרמת עובדת הדרומית, ומכאן הליכה על הרמה לכיוון ציר הנפט. חבל שאת הנוף לא כל כך ראינו.

לרונן ולטנדר חברנו באיחור, לאחר שלש שעות ארוכות, וכל הרעבים והצמאים השביעו את נפשם. ומכאן לאורך ציר הנפט עד מיצד מחמל ובריכת מי אגירת המים שלו, מיצד שראשיתו נבָּטי לשמירת המעלה, סעיף מדרך הבשמים דרך המכתש לכיוון עובדת. תצפית מדהימה על מכתש רמון, ויורדים. המעלה היה מעלה לגמלים, כך שאנו ירדנו למכתש די בקלות, משם על דרך מסודרת בואך חניון בארות, דרך יפה וצבעונית במכתש, אך יפות ממנה ראינו במכתשים הקודמים. וכאן הפתעה! האוטובוס הצליח להתקדם לכיווננו והקילומטר האחרון בשביל הרכב נחסך מאתנו.